Про НРІ простими словами

Statblocks

Джерело: Відео YouTube
Автор: Leynar
Редактор: Leynar

Відео про D&D.

На цю статтю мене надихнуло відео виступу на TEDx. Якщо ти добре знаєш англійську мову, і тобі більше подобається відео формат, рекомендую подивитися! А потім повертайся, далі будуть рекомендації та інструменти, які допоможуть почати грати.

Ким би ти хотів стати?

Ти коли-небудь мріяв стати відважним воїном, могутнім чаклуном чи спритним ніндзя? У світі настільних рольових ігор (НPІ), таких як легендарні «Підземелля та Дракони» (D&D), це стає реальністю. І, всупереч поширеній думці, почати грати в них надзвичайно просто!
Я навіть переконаний, що ти вже в них грав, хоча би раз у житті!
(Наприклад мафія є найпростішою словесною НРІ)

Це все прикольно, але я не люблю орків, гномів, воїнів та чаклунів. Фігня якась!
Я переконаний, що в тебе є якийсь фільм, книга або гра, яка тобі дуже сподобалася. Ймовірніше за все, в тебе є навіть кілька друзів, які теж люблять цей всесвіт.

Вітаю! З НРІ ви можете разом опинитися всередині цієї історії, та навіть змінити її на свій лад.

Що таке НРІ, D&D та в чому різниця?

Всі спочатку розповідають що таке НРІ, і опускають пояснення про D&D. А потім ще й прирівнюєть ці поняття одне до одного. В результаті виходить зовсім плутанина.

Настільно-рольові ігри — гра в якій людина бере на себе певну роль, вигадує персонажа, а потім описує від себе його дії.
По суті це театр розуму, ті самі ігри уяви з дитинства. Коли ми щось вигадували, а потім складали історії. Це дуже добре показали в одному фільмі, хоча й він трохи дитячий. Рекомендую до перегляду разом із сім'єю.

Dungeons & Dragons (укр. "Підземелля і дракони") — перша книга правил (система) для настільних рольових ігор. Її створили Дейв Арнесон та Е́рнест Ге́рі Гігакс в 1974 році. У ті часи, до ери відеоігор, інтернету та мобільних телефонів, D&D стала революцією. Вона вперше представила світові концепцію фентезійних рольових ігор, де гравці могли занурюватися в уявні світи, створювати власних персонажів і разом розповідати історії. Це була гра, яка змінила все, відкривши шлях для цілого жанру та вплинувши на незліченну кількість творців, письменників та розробників ігор.

Зрештою, через те, що це перша книга правил, вона стала найвідомішою та найпопулярнішою. Частіше, люди чують назву D&D, ніж НРІ.

НРІ: Не лише для "ботанів"!

Я знаю, про що ти думаєш. D&D та інші рольові ігри, також відомі як НРІ — це вигадка. Це вдавання. Фентезійні ігри — для ботаніків, диваків, гіків та зануд. І хлопців, погодьмося, переважно хлопців, які не можуть знайти пару, живуть у підвалах своїх батьків і мусять тікати від реального світу. Чи не так?

Ну, можливо, й ні.
Джордж Ре́ймонд Рі́чард Ма́ртін (автор всесвіту "Гра престолів"),
Він Ді́зель (актор відомий роллю в фільмах "Форсаж"),
Робін Вільямс (актор який отримав численні винагороди оскар),
Тімоті Теодор Да́нкан (американський баскетболіст, здобув 5 чемпінств НБА) ,
Майкл Джон Маєрс (актор, продюсер, відомий озвучкою мультфільма "Шрек"),
Метт Ґре́йнінґ (автор анімаційних серіалів "Сімпсони" та "Футурама"),
Петтон Освальт (актор відомий роллю в серіалі "Агенти Щ.И.Т.)

Ітан Гілсдорф

Що спільного у всіх цих людей? Яка купа невдах!
Виявляється, всі ці круті, дивні, розумні люди починали свій творчий шлях з рольових ігор та «Підземель і Драконів». Фентезійні ігри неймовірно вплинули на їхнє життя. Тож, можливо, ці ігри не є марною тратою часу. Можливо, вони не спотворюють ваші соціальні навички. Можливо, вони можуть бути корисними для вас.

Як грати в НРІ?

Після того, як ми розібралися що є D&D, а що є НРІ, необхідно розвінчати другий міф.
Щоб почати грати, потрібно прочитати книгу правил на 300 сторінок, витратити тисячі гривень на кубики, дивні маленькі фігурки, а ще вдягнути на себе плащ бабусі.

Маячня! Все що вам потрібно — листочок, ручка та трохи фантазії. Було би добре ще мати хоча б звичайний шестигранний кубік.
Або... достатньо мати просто телефон! Ви можете вести записи в нотатках. Замість звичайного кубіка використати додаток, вебсайт або бота в телеграмі чи дискорді.

Отже, коли ви маєте все необхідне, як почати грати?

  1. Знайди кілька друзів. Згадай тих самих друзів, яким подобається той самий фільм або книга, що й тобі.
  2. Оберіть ведучого. Зазвичай його називають Майстер Гри або Гейм Майстер (далі ГМ).

Ця людина буде виступати арбітром на полі фантазії. Описувати місце, де відбуваються події, готувати для вас пастки, монстрів та інші неприєності. 😈

  1. Виберіть правила, які вам найбільше до вподоби Про це буде трохи далі.
  2. Зберіться разом, бажано на 3-4 години. Найскладніший крок, це не жарт, я цілком серйозно).
  3. Купіть снеки, або замовте піцу. Це може допогти виконати попередній пункт.
  4. Включіть музику для атмфосфери та починайте грати!

Решта — це театр розуму та ваша фантазія! Саме уява гравців перетворює простий опис на епічну подорож, повну небезпек і тріумфів.

П'ять уроків від НРІ для реального життя.

Урок перший: Співпраця та командна робота.

На відміну, від деяких ігор, у НРІ ви не є безжальними магнатами нерухомості, які намагається збанкрутувати своїх товаришів по грі і звести готелі та фабрики по всьому світу. Ви працюєте разом. І розуміння що таке співпраця, це все про усвідомлення сили командної роботи.

Отже, ти не можеш йти самотужки в цьому світі. І навіть у НРІ ти не блукаєш, думаючи, що люди та інші істоти думають, розмовляють і діють так само, як ти.

Ти разом з друзями — команда шукачів пригод.
Ваше завдання — врятувати принца, якого востаннє бачили поблизу руїн покинутого замку. Наближаючись до замку, ви бачите попереду істоту: три метри заввишки, зелену, буркітливу і з величезною сокирою в руках! Це троль. Він прикутий ланцюгами до вхідних воріт замку.

Припустімо, ви вирішили битися з ним. Ти та твоя партія маєте широкий спектр навичок і талантів, які можна використовувати. Є боєць, який добре б'ється, заклинач, який може вразити його заклинаннями, цілитель, який може лікувати людей, коли вони падають у битві. Є група людей, і кожен з них відіграє свою роль. І цей урок можна застосувати до твого життя: з колегами по офісу, з колом друзів, з родиною — кожен відіграє свою роль. І це нормально — покладатися один на одного. Я прикрию тебе, ти прикриєш мене.

Statblocks

Ніколи не розділяйте партію.
Ви згадаєте це правило, ще багато разів, під час ваших ігор.

Більшість людей, здобуває навички командної роботи у спорті. Але не всім подобається разом бігати за м'ячем, або шайбою. Хтось більше полюбляє сидіти вдома, та вигадувати неймовірні світи у своїй голові! Такі люди замість отримання цих навичок на ігровому полі, можуть здобути їх через настільні рольові ігри.

Ітан Гілсдорф

І крім того, погодьтесь, кому потрібен футбол, коли ви можете метати блискавки та вогняні кулі з кінчиків пальців? Чи не так?

Урок другий: Підготовка, оригінальні рішення (новації) та вирішення проблем.

Infobox

Записка в кишені троля.png|200

ГМ описує ситуацію: "Ви підходите до старого замку і бачите прикутого троля біля воріт".
А гравці відповідають: "Я кидаюся на нього з мечем!" або "Я намагаюся прокрастися повз нього". Історія розгортається у ваших головах, а кубики лише додають непередбачуваності.

Припустімо, ти атакуєш троля, вбиваєш його, браво! Обшукуєш тіло, заглядаєш в кишені, і в правій знаходиш клаптик паперу. І на цьому клаптику паперу написано повідомлення: "ЛЛЦПЦЛ".

Що це може означати?

Разом з товаришами, ви вирушаєте в підземелля під замком. Там темно, страшно; на щастя, ви підготовлені. У вас є: факели, гак-кішка, рюкзак. Ти прихопив свою чарівну паличку, яка стріляє засобом від гігантських павуків.
Основна суть в чому? Життя схоже на підземелля. Тож, будь ласка, не блукай по життю без інструментів, які потрібні, щоб виплутатися з цих скрутних ситуацій.

Тепер ви завертаєте за ріг у підземеллі і натрапляєте на це.

Statblocks

коридор в підземеллі.png|400

Це коридор. І посередині коридору пролягає те, що виглядає як дивні візерунки плиток. Твій улюблений, але дещо незграбний гном випадково наступає на першу плитку. І ви чуєте це «клац», а потім «свист», десятки стріл вилітають з темряви і летять на вас.
А потім екран гасне....
На щастя, у вас є факели!

У нас є факели!.png

Чи можу я щось зробити тут, щоб це виправити?

У будь-якому випадку, ви повертаєтеся до того клаптика паперу. Ви думаєте про це і кажете: «О, можливо, це підказка». Л Л Ц П Ц Л. Можливо, Л означає ліворуч, а Ц — центр, а П — праворуч. Тож ви наступаєте на плитки в такому порядку і вуаля! Проходите коридор неушкодженими.

Але ще однією особливістю настільних рольових ігор, це більш ніж одне рішення.
Тож, можливо, замість цього ви вирішили знешкодити пастку, або, можливо, ви берете великий камінь чи валун, який знаходите в підземеллі, і котите його по коридору, запускаючи пастку. Або ви знаходите якогось самотнього орка чи гобліна, зв'язуєте його і штовхаєте перед собою по коридору. І це запускає стріли.

Суть в тому, що НРІ вчать нас знаходити нетипові рішення в різних ситуаціях. Вони тренують розум, що є більш ніж один спосіб вирішення проблеми. Це допомагає створювати новації. Знаходити альтернативні вирішення проблем, та пов'язувати речі, які за звичайних обставин, ти би навіть не подумав сумістити разом.

Тепер повернімося до того троля. Припустімо, замість того, щоб битися з ним, ви розмовляєте з ним. Ви звільняєте його від ланцюгів, які його тримають!
Ви подружилися з ним. Тож кидатися в бій не завжди є відповіддю. НРІ каже, що немає нічого ганебного у відступі.
Не бийся, домовляйся — з тролем, з хуліганом, з тим незговірливим членом сім'ї, що дратує на сімейному святі.

Ітан Гілсдорф

Я можу пригадати не один випадок під час моїх років блукання підземеллями середньої школи Ойстер-Рівер, коли я зміг виговоритися з зустрічі з тролем, завдяки навичкам переговорів, які я здобув у D&D.

Урок третій: Створення персонажа формує характер.

Як і в житті, у рольових іграх ти починаєш з першого рівня, з самого низу, ти — слабак. У тебе чотири очки здоров'я, іржавий меч, і ви можете застосувати одне заклинання, що робить млинці. Але май терпіння, і ти здобуватимеш досвід (очки досвіду), і ви зростатимеш в навичках та силі.

Statblocks

Як ти це робиш?
Ти робиш це, ризикуючи.
Чому?
Тому що ризики ведуть до винагороди.

Отже, повернімося до троля. Ти — цей гравець-новачок, щойно з ферми, і ти борешся з тролем.
Ти підіймаєшся по стіні замку, непомітно стрибаєте за спину тролю, береш великий камінь, і намагаєшся вдарити його по голові!
Чому б і ні? Тобі нічого втрачати.
Гра надає тобі середовище для ризиків та невдач у безпечний спосіб, у безпечному місці.

Ітан Гілсдорф

І повірте мені, ботаніку 17-го рівня, ви оговтаєтеся від своїх поразок, невдач, збентежень та інших принизливих ситуацій. І якщо ви сором'язливі, боязкі та дурні, як я був у своєму житті, я можу грати в гру, щось мудре, сміливе і, можливо, трохи розумніше. І з часом, коли я моделюю цю поведінку в грі, я незабаром починаю відчувати, що готовий бути мудрим, сміливим, відважним і розумнішим у реальному житті. І незабаром я можу підвищити свій рівень у реальному житті. І я можу протистояти тому заклятому ворогу на роботі. Або я можу виступити з доповіддю на TEDх. І я житиму, і я підвищу свій рівень, щоб боротися іншого дня.

Але як саме ти будеш битися? Піти прямим чесним боєм, чи з засідки як негідник? Чи будеш подовидитися відповідно до якогось загальноприйнятого уявлення про те, що є спільним благом і правильним, чи за якимось особистим моральним кодексом?

Рольові ігри постійно ставлять гравців у ці неясні етичні ситуації.

Повернімося до того троля. Припустімо, ти вирішив не битися, а захопити його. Як тільки ти його захопиш, ти спробуєш отримати від нього інформацію.

Чи будеш ти його катувати?

Чи робить це тебе все ще хорошим персонажем, якщо ти катуєш його? Можливо, він злий, і тому заслуговує на смерть. Чи троль не злий, а його просто так виховали?
Суть у тому, що, коли ти створюєш свого персонажа, ці ігри ставлять експерименти з мислення, що формують характер, які перевіряють людську, оркську чи гномську поведінку. І дозволяють тобі моделювати та експериментувати, думати про те, що було б правильно зробити, як ти можеш поводитися.

Як ти повинен поводитися в реальному світі.

Урок четвертий: Емпатія та толерантність.

Наступний крок у подорожі до формування характеру — роздуми про зв'язок: емпатію та толерантність.

Statblocks

Проблема в тому, що я — це я, а ти — це ти.
Є «я», є «інший».
Гноми з Марса, ельфи з Венери.
Як подолати цю прірву?
Ти долаєш її через процес гри.

Уявлий простір фентезійних ігор, який створюється в процесі гри, дає можливість побувати в чужій подобі. Ти можеш грати за когось, схожого на тебе, або за когось, зовсім іншого. І завдяки захопливому наративу гри, ти та твої товариші по грі постійно потрапляєте в ситуації, де ви взаємодієте з іншими людьми та іншими істотами — драконами, ельфами, гномами...

І ви можете уявити їхнє скрутне становище, їхню ситуацію, їхню точку зору.

Ось чому ці фентезійні рольові ігри є ідеальним способом для тренування емпатії для реального світу.

Ітан Гілсдорф

І тому завдяки грі та моєму досвіду з нею, я можу подивитися на свого заклятого ворога на роботі, я можу подумати про того хлопця на I-95, який підрізав мене по дорозі сюди, я можу подумати про того хулігана, з яким я зіткнувся в старшій школі, я можу подумати про свою хвору матір з трохи більшою емпатією, і трохи більшим співчуттям, і трохи більшою любов'ю.

Мій останній урок: Сила наративу та уяви.

Жодна з настільних рольових ігор не буде працювати без історії та уяви. Саме завдяки нашій фантазії, ми дивимося на якесь зображення, майстер каже "Ви бачите троля прикутуго ланцюгом до воріт". І описане оживає в голові, доповнюючи все яскравими деталями та образами. Саме наш дивовижний розум формує питання: "Хто прикув цього троля до воріт?", "Що він тут охороняє?".

Зараз світ формує неймовірну кількість вже готового контенту: фільми, серіали, відеоігри, соцмережі. Вони насичені історіями, вражаючими світами та наративами. Але, нажаль, це виключає нашу фантазію.
Майстер вам описує якусь ситуацію, ви бачите аркуші паперу, кумедні мініатюри та значення на кубиках — ви повинні провести свою уяву крізь це, щоб завершити картину.

Раніше люди сідали навколо багаття, та розповідали одне одному історії як правдиві, так і вигадані. А зараз ми стаємо пасивними споживачами вже готових історій. Нам дають готову картинку та завершений сюжет. Ми з радістю приймаємо це, не бажаючи зайвий раз напружувати мозок.
Натомість НРІ повертають нам силу створювати історію та будувати власні світи. Вони розпалюють нашу уяву, заставляють нас вивчити щось нове.

Ітан Гілсдорф

Я можу пригадати стільки сфер та інтересів, на які мене наштовхнули, або запалили завдяки досвіду в НРІ. Все — від історії до поезії, від географії до мов, природи та біології до ельфійських дівчат. Усе завдяки цій грі.
Це змусило мене захотіти бути оповідачем, творцем і будівельником світів, а також зробити цей крок, щоб уявити кращий світ.

Висновок: Ваша власна пригода.

НРІ це прекрасна можливість розвинути уяву, бути готовим до будь-чого та використовувати не типові підходи до вирішення проблем. Ти розумієш, що тобі не обов'язково робити все самотужки, і ти можеш покладатися на друзів, які мають власні таланти і навички. Вони можуть витягнути тебе з халепи. Приходить освідомлення, що є більш ніж один спосіб, як перемогти монстрів, вирішити головоломку, або втекти від власних демонів.

НРІ вчить нас, що ключем до впевненості та самостійності є контроль над власним життям. Розповідь власної історії. Історії які об'єднують нас в одне ціле. Історії які дають нам надію.

У всіх рольових іграх є правило: щоб виконати якусь дію, ти маєш пройти перевірку кидком грального кубика. І не важливо, наскільки малий шанс на успіх, ти береш і кидаєш той кубик. І якщо випаде найбільше значення, то ти виконуєш задумане. Ти вбиваєш дракона одним ударом. Ти цілуєш дівчину. Ти досягаєш своєї цілі.

Ітан Гілсдорф

Глибоко всередині кожного з нас, у наших метафоричних підземеллях, є дракон. Але ми не знаємо, чи зможемо ми його вбити, чи подружитися з ним, якщо не спробуємо.
Тож, я кажу вам: зберіться разом з друзями, озбройтеся олівцем та листочком паперу, зберіться біля вогнища уяви один одного і вирушайте в пригоду.

План наступних матеріалів:

Підготовка до НРІ новачкам.
План:
Як обрати систему? (короткий опис односторінкових правил великих систем)
Підготовка гравців.
Підготовка майстра.

НРІ для початківців.
План:
Глоссарій НРІ.
Глибше пояснення ролі гравця та майстра.
Які бувають системи, в чому різниця?

Підготовка до НРІ для гравця початківця
План:
Як добре підготуватися до гри?
Типи гравців.
Як створити персонажа (загальні поняття, без опису систем. Посилання на інструкції створення персонажа по різних системах)
Персонажі-кліше, що бісять всіх.

Підготовка до НРІ для майстра початківця
План:
Як добре підготуватися до гри.
Типи ігор.
Підготуватися ідеально - не можливо, і це нормально.

Підготовка майстра до гри за допомогою ШІ.
План:
ШІ лише інструмент, а не виконавець.
З чим може допомогти інструмент?
Промпти для роботи з ШІ.

Використання тропів та кліше у створенні сюжетів.
План:
Що таке тропи?
Приклади тропів.
Як створити щось хороше з тропів. (Гаррі Поттер - як суцільний троп)
Висновок: користь та сила тропів.

Емоційна складова в НРІ
Матеріал по відео ІНРІУМ.

Майстер як психолог
Інтерв'ю з психологом та майстром.

replacement